Hyppykonetrategia tuleville vuosille
Hallitus kokoontui 14.5. Kokouksen keskeisimpänä asiana oli syksyllä 2018 alkanut selvitystyö Skydive Finlandin konestrategiasta tuleville vuosille. Tällä hetkellä hallituksella on raportoitavaa tietoa selvitystyöstä seuraavasti:
Tällä hetkellä suurin strateginen merkitys on sillä, miten OH-DZF:n moottorin vaihdon ajankohta jaksotetaan. Possiksen moottorissa on tällä hetkellä käyttötunteja n. 3120h. Moottorin käyttöjakso koostuu 3600 tunnista, eli käyttämätöntä aikaa on noin 480. Moottorin vaihto voidaan ajoittaa joko talvelle 2019-2020 tai 2020-2021. Jos moottori vaihdetaan jo 2019-2020 talven aikana, jää huoltojaksosta käyttämättä arviolta noin 100-150 tuntia. Tämä tarkoittaa 20 – 30 k€ tappiota käyttämättömistä tunneista johtuen. Järkevää olisi siis vaihtaa moottori vasta 2020-2021 talven aikana, mutta tämä vaihtoehto vaatisi vuokrakoneen käyttöä OH-DZFn lisäksi kesällä 2020. Toisena koneena kaudella 2020 voisi mahdollisesti olla OH-SIS, joka edelleen on Suomessa saatavilla, tai vaihtoehtoisesti Euroopasta vuokrattu supercaravaani. Vuokrakoneen käyttö OH-DZFn rinnalla tuo n. 20k€:n verran kuluja.
Lisäksi on selvitetty mahdollisuutta päivittää OH-DZFn moottori tehokkaampaan versioon vaihdon yhteydessä. Ajankohtaisimman tiedon mukaan OH-DZFn moottorin päivitys tehokkaampaan versioon ei tällä hetkellä ole mahdollista Cessnan asettamien rajoituksien takia. Kysyntä kyseisen moottorityypin muutostyölle on kuitenkin hyvin suuri maailmalla. Saatujen tietojen mukaan noin 110 asiakasta odottaa Cessnalta lupaa tehdä vastaava muutostyö vastaavaan moottoriin, kuin mitä OH-DZFssä on. Näin ollen Cessnalla on painetta suostua sallimaan moottorikonversio. Mikäli moottorinvaihtoa lykättäisiin talvelle 2020-2021, tämä moottorikonversion option mahdollisuus saattaisi olla avoimena meille. Vaihtoehtona on myös possiksen myyminen ja käytetyn supercaravanin ostaminen tilalle.
Hallitus ei ole tehnyt mitään päätöksiä asian suhteen, asiaa käsitellään lisää seuraavassa hallituksen kokouksessa.
Tapahtumien markkinointi
Muina asioina yhtenä aiheena oli tapahtumien markkinointi. Keskusteltiin, että tapahtumat eivät ole saaneet Facebookissa näkyvyyttä. Tapahtumat hukkuvat Facebookin uutisvirtaan niin, että edes hallituslaiset eivät ole tietoisia kaikista tapahtumista, joten useat tapahtumat varmasti jäävät rivihyppääjiltä pimentoon. Näkyvyyttä koetetaan parantaa varsinkin suuremmille tapahtumille keksimällä muitakin tiedotuskanavia kuin Facebook, jotta tapahtuvat tavoittaisivat enemmän kiinnostuneita osallistujia.
Hyppytoiminnan turvallisuus
Ulkomailla käytetään usein hyppyrajoja siitä kuinka isoilla waylla saa hypätä ennen kuin on x-määrä hyppyjä. Ulkomailla laitetaan myös hyppymäärällinen kokemusraja tuulen suhteen. Käytiin keskustelua siitä, voisiko näitä ajatuksia jossain määrin tuoda myös meidän toimintaan mukaan. Lopputulemana päädyttiin siihen, että henkilökunta voi huonoissa olosuhteissa asettaa tiukempia hyppyrajoja. Tälläisiä tekijöitä voivat esimerkiksi olla voimakas turbulessi tai todella kovat ylätuulet. Henkilökunta saa myös puuttua muuten vaarallisiin ja huonoihin hyppysuunnitelmiin (isot wayt, syrjähypyt).
Buffan toiminta
Buffan toiminta järjestetään tänä kesänä siten, että buffaan on palkattu yksi työntekijä. Lounas tilataan Kouvolan Sinuhesta, ja buffan työntekijä asettaa lounaan lämmin tiskiin. Lisäksi buffassa tehdään salaatti ja laitetaan muut lisukkeet lounaan yhteyteen. Aamupalaa ei ole tarjolla. Normaaliin tapaan limsaa, karkkia ja jäätelöä on buffassa myynnissä.